Logbog for René og Gittes orlov til Dalslands Kanal, Göta Kanal, Vänern, Vättern og Bohuslän Skärgård i sommeren 2009

torsdag den 11. juni 2009

Ankomst til Dalslandskanalen + tanker om venskab + endnu en sprogperle fra René

Efter en gribende afsked på kajen med kindkys og Stockholmsinvitation sejlede vi kl. 9 ud på Vänern. Det er som at sejle ud på åbent hav. Vi har hørt at søen lynhurtigt rejser sig i dårligt vejr, fordi det er ferskvand, men vi ved ikke om det er rigtigt. For i dag viste Vänern sig fra sin venligste side med fladt vand og en del sol. Så vi havde en fin sejlads.
Nøjagtig 42 timer og 58 minutters sejltid fra Roskilde, mødte vi skiltet ved indsejlingen til Dalslandskanalen.
Efter at have passeret jernbanebroen, hvor vagten tilkaldes via højttaler træk-og-slip princip - se billedet til venstre - sejlede vi ind i kanalen.
Og her er bare ufattelig smukt. Vi lagde til vente-broen før slusen i Köppmannebro. Her bliver vi liggende til i morgen.

I Vänersborg sagde vi farvel til 2 danskere, som havde fulgt samme rute som os siden Göteborg.
De så lidt sølle ud, når man så dem komme gående i hver sin træningsdragt med plastikposer med papvin og toastbrød. Den ene kunne knap gå trods sin krykke. Den anden havde stort set ingen tænder i overmunden. Men de havde noget helt fantastisk: Et utroligt veskab, en stor varme og hjælpsomhed. Ham, der næsten ikke kunne gå, havde den båd de sejlede i: En lille Saga motorbåd. Men havde havde ingen muligheder for selv at komme rundt. Så den anden, ham uden tænder, besluttede sig for at sejle sin ven gennem Göta Kanalen, så han fik denne store oplevelse. Med fare for at lyde som en sang af Jodle Birge: Det var sgu helt rørende. De levede i en båd, hvor der så ud som der var smidt en håndgranat og rengøring og madpyramide var byer i Rusland. Men deres sammenhold og venskab var fantastisk + deres hjælpsomhed overfor os andre.

Og så til dagens sprogperle:
I går aftes fik vi besøg af svenskerne fra Vindø-båden. De skulle bruge et oversigtskort over Vänern. Det havde vi, men bogstaverne var meget små. Så René spurgte Ulf, om han ville låne et par "Reading-umbrellas". Må indrømme, at fruen trillede rundt og måtte holde sig på maven af grin.

Vejr: En del sol - ca. 15 grader - svag vind fra vest
Distance: 29 sømil
Sejlet i alt: 265 sømil på 43 timer og 21 min.

1. Hej, det er muntert at læse jeres beretninger. Vi elsker også René.
    Herhjemme blæser det kraftigt og regnen vælter ned. Lige nu kl. 9 er vi oppe på over 75 mm siden kl. 13 igår.
    Ellers går det godt, fru kammerherreinde

Mange hilsner Stig

2. Hov, Marianne huskede mig igår på at jeg skulle give jer tips om at man i de fleste coop'er i Sverige næsten altid sælger grillede kyllinger til en fair pris - og altid rigtigt lækre. Vi har brugt det meget på gåture på øerne i skærgården.
    Men I er vel langt borte fra noget så civiliseret som en coop?
    Ellers mange hilsner Stig

3. Der er ikke rigtig nogen butikker, hvor vi er nu. Men de kommer senere ... det skulle de i hvert fald gøre. Ellers bliver det lidt af en kur det her.
    Vi vil huske på det med kyllingerne. Lyder lækkert