Logbog for René og Gittes orlov til Dalslands Kanal, Göta Kanal, Vänern, Vättern og Bohuslän Skärgård i sommeren 2009

torsdag den 6. august 2009

Så er vi i Fiskebäckskil - her er simpelthen bedårende

Vi stod forholdsvis tidligt op i morges og forlod Bovallstrand, som var det nordligste vi havde søkort til. Man kunne godt være fristet til at tage længere op. Her er helt ubeskriveligt. I går aftes var der musik på kajen, og vi sad i båden og sang med på Tomas Ledins:

Sommaren är kort
Det mesta regnar bort
Men nu är den här
Så ta för dig
Solen skiner idag

Hösten kommer snart
Det går med vindens fart
lyssna på mig
Solen skiner kanske bara idag

Den blev desværre ikke fremført af komponisten selv, men det var en rammende tekst, syntes vi efter juli måneds regnvejr. Nåh ... Det var et sidespring ... vi tog altså tidligt af sted, og det var helt vidunderligt ikke at skulle sejle kortege-sejlads det første stykke.

På et tidspunkt havde vi heldigvis et øjebliks uopmærksomhed og kom til at følge efter de 2 foran sejlende sejlbåde. Vi skulle have været af en anden rute - en der var afmærket på søkortet. Men da begge forankørende stikker dybere end os, tænkte vi: "Vi lægger os lige i røven af dem. De går på grund først."
Vi kom, som det kan ses på billedet ovenover, igennem temmelig smalle passager, så vi var rigtig glade for "fejltagelsen", selvom René svedte lidt til sidst.

Ved 1 tiden ankom vi til Fiskebäckskil - et sted vi havde fået anbefalet af en god sejlerven Stig. Og her er - ganske som han skrev - bedårende. Smalle, stejle gader med de yndigste små hus med fine detaljer og smukke haver. Krydret med større og ligeså flotte huse med fantastiske balkoner, verandaer, blomsterkasser osv. Ligemeget hvor man kigger hen, ligner det et postkort. Og så ligger det hele hen i det smukkeste solskin. Det kan ikke være bedre

Vejr: Sol - 24 grader - svag vind
Distance: 22 sømil
Sejlet i alt: 850 sømil på 149 timer og 25 min

Position: Nord 58 grader 14''6' - Øst 11 grader 27''6'

Barometeret viser 1033 millibar

1. Ja der er bare så dejligt. I kunne jo forresten overveje at gå ind bag Orust og Tjörn på vej hjem - forbi Stenungssund. Ikke fordi den er særligt smuk som by - men der kan I edderma'me proviantere!
    Men så svigter I Käringön! Nåh, der skal jo også være noget til næste gang. Men I må altså lige indenom Marstrand igen og se fæstningen indeni, den er fantastisk. Det var der Lasse-Maja sad i mange år, og det var den som Tordenskjold overvandt ved at lade sine få soldater rende rundt om husene, så de så rigtig mange ud, da kommandantens folk var nede for at forhandle.
    Vi sender jer en mail med et foto derindefra, hvor Emil og Linnea er på.....
    Og husk også Hyppeln med Elis. Og længere nede må I gå ind i Donsö Havn, den er også så fin, og I kan spadsere over broen til Styrsö hvor der er så fint så fint. Og alt så nåd....

Mange kærlige hilsner fra os