Logbog for René og Gittes orlov til Dalslands Kanal, Göta Kanal, Vänern, Vättern og Bohuslän Skärgård i sommeren 2009

torsdag den 27. august 2009

Tid til statusopgørelse og en lille reminder vedr. søndag den 30. august






Skribenten må have en langsom nedtrapning. Efter 3 måneders skriverier er det ikke muligt med en kold tyrker. Så der lukkes og slukkes først på søndag, når vi vendt hjem til Roskilde.



I går sejlede vi dobbelt så langt som dagen før:
7 sømil er der ad søvejen fra Rørvig til Nykøbing Sjælland. Det var en dejlig tur i sol og frisk vind. Så det var godt, at vi ikke havde fået vasket saltet af båden dagen før, for nu blev den sprøjtet til igen.

Vejr: Sol - ca. 20 grader - frisk vind
Distance: 7 sømil
Sejlet i alt: 1133 sømil på 195 timer og 45 min.
For landkrabber: ca. 2100 km

Og husk: På søndag kl. 14 inviteres bloggens læsere og andre interesserede på turens overskydende ballast af kolde Grafenwalder Premium Pils. Vi håber, der er plads til os på broen ud for restaurant Snekken eller havnekiosken. Ellers er vores faste plads på E-broen, nr. 54

Vi er blevet spurgt om så meget på vores tur. Både på bloggen, via mail, sms og på Facebook.
Så inden der lukkes ned, vil vi videregive nogle af vores erfaringer i vilkårlig rækkefølge:

Bedste elektroniske investeringer: Søkortplotteren er guld værd, når man sejler i fremmed farvand. Man ved hele tiden, hvor man er. Men sideløbende har vi hele tiden brugt de gammeldags papirsøkort (og specialkort). Da vi også ved at søkortene opmålinger ofte er meget gamle og derfor ikke stemmer overens med med plotterens nøjagtige angivelser på 2 decimaler, er det dog også nødvendigt hele tiden at bruge sin sunde fornuft og godt sømandsskab pointerer hr. Gordon fra fløjen.
Det medbragte mobile bredbånd har også været alle pengene værd. Vi har hele tiden kunnet få en dugfrisk vejrudsigt. Desuden har det været fantastisk at kunne blogge og have kontakt med familie og venner. Vi har haft et abonnement hos 3, som giver adgang til 3's svenske net, uden det koster ekstra. Undervejs har der kun været 2 steder, hvor vi ikke kunne komme på nettet. Det var i 2 små byer i Dalsland.
Andre uundværlige investeringer: Bøjefangeren med et godt langt stykke tovværk.
Gode batterier, så man undgår at købe den dyre svenske el i havnene.
Hvad skulle vi have investeret i: Et svensk han el-stik, da det ikke er alle steder, man kan bruge det CEE-stik, der bruges i danske havne - se billedet til højre
Vi skulle også have haft en kabeltromle med, da der ofte er langt til el.
Et anker af den type svenskerne bruger, da vores simpelthen er for uhåndterligt, når båden ikke har ankerspil.
Hvad har vi savnet ved båden: En køl og en sejlbåds cockpit :-) Undervejs har vi virkelig måtte sande, at vor kære Bodil mangler mange af en sejlbåds færdigheder. Ved bølger over 1 meter gynger båden så meget, at vi vælter rundt. Også fordi Bodils cockpit ikke er indrettet som en sejlbåds, og vi derfor ikke kan stemme imod og holde fast.
Båden bjærger sig fint. Der er ingen problemer der, men den er ikke behagelig at sejle i ved bølgegang.
Mad og drikke: Svenske supermarkeder er fantastiske med imponerende udvalg og åbningstider - oftest 8 til 21 hver dag. Men vi så også åbningstider der hed 7-22 og 8-23 alle ugens 7 dage. Vi havde øl og vin med hjemmefra. Men vinen kunne vi ligeså godt have købt i systembolag. Mad er generelt lidt billigere i Sverige.
Det vi savnede mest var rugbrød. Hold i det hele taget godt øje med varedeklarationen, når der købes brød: Svenskerne kommer sirup i stort set alt brød. Og så må vi nok indrømme, at vi ikke er imponerede over deres kød. Til gengæld har vi aldrig spist så meget fisk, som i de sidste 3 måneder. Det er billigt og godt.
Årets dyreste havn: Lilla Bommen, Göteborg 250,- svenske kroner uden el - og det var endda udenfor højsæsonen. Pris for el: 60 svenske pr. dag
Årets billigste havn: Hinsholm ved indsejlingen til Göteborg: Kr. 0,- inkl. el - så hvorfor dog lægge til i Lilla Bommen, hvis det kun er en parkeringsplads og ikke en bytur, man er ude efter. Desuden går der sporvogn og bus fra Hinsholmen.
Årets billigste betalingshavn: Årjäng, Dalsland 50,- svenske - men så var der også kun koldt vand i bruseren. Generelt er havnene på Dalslands billige.
Se alle havne og slusepenge, sejlede sømil, antal sluser, besøgte havne osv ved at klikke på dette dokument

Fortsættelse følger i næste indlæg ...

1 kommentar:

  1. Kære Gitte og Rene
    Velkommen hjem. Desværre kan vi ikke komme til Roskilde og hjælpe med at udrydde jeres restlager af øl. Vi skal til bryllup på Mors. Thyge skal giftes med sin Raquel i morgen kl. 15.00 og på søndag skal vi til frokost hos Lisbeth og John (Mortens mor). Det bliver et hårdt weekendprogram. Selv for en bilist kan kuling være hårdt - især når der er over fem timers kørsel.
    Jeg håber, at I hurtigt kan affinde jer med at komme tilbage til landkrabbestadiet og hverdagens trædemølle. Det positive ved at komme hjem er, at man straks kan gå igang med at planlægge næste tur, som for jeres vedkommende næppe bliver Dalslandskanalen tur/retur.
    Hav det godt.
    Knus fra Ole og Lissi

    SvarSlet