Logbog for René og Gittes orlov til Dalslands Kanal, Göta Kanal, Vänern, Vättern og Bohuslän Skärgård i sommeren 2009

tirsdag den 4. august 2009

Smögen - som Nyhavn på en varm sommerdag

Vi havde håbet på en sejlads i tørvejr i dag, men det regnede desværre på hele turen mellem Mollösund og Smögen.
Da det var noget nær myldretid, valgte vi at lægge os i havnen på den anden side af øen i stedet for selve Smögen Havn. Afstanden er ikke så stor - under 2 km.
Da vi lagde til, holdt det sørme op med at regne. Vi spiste en hurtig frokost og gik til Smögen Havn. Der var godt nok mange mennesker, så vi fortrød ikke vores valg af havn.
Stedet er dejligt og meget charmerende. Der var masser af forskellige boder, butikker, caféer, restauranter osv. Fiskehuse der nærmest var bygget ind i klipperne. Efter en tur på kajen gik vi lidt mere afsides liggende steder hen: Ud på klipperne (Kleven syd for byen) og op i sidegaderne med de smalle gader.
En dejlig tur på flere timer. Men så havde vi også fortjent en kold øl, da vi kom tilbage til båden.
I morgen fortsætter vi nordpå til Sotenäs hvor vi bl.a. skal gennem den smalle Sotekanal. Efter sigende skulle det komme til at foregå i solskin :-)