Logbog for René og Gittes orlov til Dalslands Kanal, Göta Kanal, Vänern, Vättern og Bohuslän Skärgård i sommeren 2009

fredag den 28. august 2009

Hjemme igen i Roskilde Fjord - nu må vi snart få gjort Bodil ren

I dag forlod vi Nykøbing Sjælland, hvor René har skiftet vildmands-looket ud med en mere civiliseret fremtoning. Han har nemlig investeret i en skægtrimmer og et frisørbesøg.
Dagens sejlads gik til Frederiksværk.
Det første vi måtte gøre var at brede vores kæmpemæssige myggenet ud over hele cockpittet. Hvepsene holdt deres indtog. Da René havde fået det bredt ud, var han straks mere kæk og knipsede dem væk fra nettet ... indefra. Han plejer ellers at have et rimeligt anstrengt forhold til hvepse.
Flimmer syntes det grønne net var noget mærkeligt noget, og blev viklet ind i det den ene gang efter den anden.
Straks efter frokost blev cyklerne fundet frem, og turen gik op i byen. Frederiksværk er en dejlig handelsby, og Gitte havde stadig ikke fået brugt alle sine fødselsdagsgave-penge fra svigerfar. Og de brændte i lommen. Det varede da heller ikke mange minutter, før de havde fået ben at gå på.
Det havde ikke været muligt at få brugt pengene i Sverige. Ganske vist har enhver flække med respekt for sig selv - ud over en hembygdgård og et hembygdsmuseum - mindst en butik der sælger hemslöjd og hantverk. Og i Sverige er det et vidt begreb, som dækker alt ligefra grydelapper og bordskånere - der ligner noget lille-Peter har lavet i skolen blot udstyret med blå/gule bånd - til det fineste kunsthåndværk i træ, uld eller glas.
Den eneste souvenir vi har med hjem er en perkulator købt i ICA (en kaffemaskine der laver glohed, stærk, god, svensk kogekaffe)
I løbet af eftermiddagen kom kulingen pludseligt og uventet. Fra det ene øjeblik til det andet blev vindstyrken fordoblet til 14 m/s i middelvinden. Et par både fra Frederikssund, der skulle have været på weekendtur til Rørvig måtte gå ind her i Frederiksværk. Den ene med flænget forsejl.

Vejr: Skyet - 20 grader - jævn vind fra sydøst
Distance: 14 sømil
Sejlet i alt: 1147 sømil på 197 timer og 55 min.

Og nu må vi altså snart få taget os sammen til den rengøring af Bodil - både udvendigt og indvendigt. Vi får jo forhåbentlig gæster søndag eftermiddag :-) og så skal hun jo gerne tage sig pæn ud.
Nedenunder fortsætter vi med hvad vi begyndte på i går og fortsætter med i morgen: Lidt erfaringer. Eller det der på moderne dansk hedder videndeling

Hvis der skal sejles gennem sluser er det en god idé med en bådshage både for og agter. At have knive parat til at skære tovværk over, hvis det sætter sig fast ved slusning nedad, så der ikke kommer skader på båden. Brædt over fenderne (se billedet til højre) så der ikke kommer skader på båden, da slusernes sider ofte er meget ujævne. Husk rigeligt med fendere i begge sider, da man ikke kan være sikker på at kunne sluse i samme side hver gang.
Forbudssverige fandt vi aldrig ... ud over at man skulle i systembolag for at købe drikkevarer stærkere end letøl
Svenskere - i hvert fald næsten alle dem vi mødte - er flinke, imødekommende og ret smilende. Man hilser gerne på hinanden. Og så virker det som om, at de vedtager at "Nu er det altså sommer". Og så er man udendørs iført sommertøj - også ligemeget om det stormer eller regner. Vi har set mange eksempler på svenskere i bar mave eller bikini, når vi havde iført os lange bukser og fleece.

Læsere der ikke er interesserede i penge kan stoppe her og evt. vende tilbage i morgen eller på søndag. Resten af indlægget handler nemlig kun om penge :-)

Vi er blevet spurgt om, hvad sådan en 3 måneders tur koster. Og vi har konstateret, at det faktisk er en temmelig billig måde at holde ferie på. Vi har endda taget den dyre udgave, forstået på den måde, at vi har ligget i havn alle de 85 nætter, der er gået, fra vi forlod Roskilde til vi anløb Hundested i søndags.
Hvis man ikke - som os - har 40 kg hund med ombord, som skal i land og luftes, er der rigtig mange muligheder for at spare havnepenge både på Dalslandskanalen og i skærgården. I Dalsland sejler man jo på søer, hvor der er 1000-vis af vige, der indbyder til at ligge for anker. Det samme gør sig jo gældende i skærgården, hvor mange sejlere kun anløber havnene for at tanke vand, brændstof og fødevarer.
Desuden har vi sejlet for motor hele vejen. Bodil er ikke i stand til at krydse, og vi har sjovt nok haft modvind hele vejen. Så vi har brugt ca. 500 liter diesel på de 3 måneder.

Hvis vi kigger på vores 3 hovedområder - Dalslandskanal, Göta Kanal og Bohuslän Skärgård - så har kanalsejlads været billigst.
Göta Kanal: Sluseafgiften Vänern - Vättern tur / retur var 2100,- omregnet til danske kroner. Når man har betalt sluseafgiften er havnepenge, el, bad og de fleste steder også tøjvask gratis. Vi havde 19 overnatninger, men kunne være blevet meget længere for de samme penge. Dalslandskanal: De 21 dage kostede 1.750,- i slusepenge + 1.130,- i havnepenge omregnet til danske kroner
Bohuslän Skärgård: Her er havnepengene størst. I snit koster en overnatning i en havn 200,- svenske kroner - dvs ca. 145 danske kr. Den dyreste skærgårdshavn på vores tur var Marstrand: 250,- svenske inkl. el = 180,- danske

De svenske havne tager sig godt betalt for el. I skærgården er normalprisen 40 svenske kr. pr. dag. Det dyreste el har de i Lilla Bommen, Göteborg. Her kostede el 60 svenske kr. pr. dag. Så gode batterier er en god investering.

Årets dyreste havn: Lilla Bommen, Göteborg 250,- svenske uden el - og det var endda udenfor højsæsonen
Årets billigste havn: Hinsholmen ved indsejlingen til Göteborg: Kr. 0,- inkl. el - så hvorfor dog tage ind til Lilla Bommen, hvis det kun er en parkeringsplads og ikke en bytur, man er ude efter. Desuden går der sporvogn og busser fra Hinsholmen
Årets billigste betalingshavn: Årjäng, Dalsland 50,- svenske - men så var der også kun koldt vand. Generelt er havnene på Dalslands billige.
Se alle priser, sejlede sømil, antal sluser, besøgte havne osv ved at klikke på: DETTE DOKUMENT
I alt har vi brugt 11.000 danske kroner i sluse- og havnepenge på 3 måneders ferie + ca. 5.000 i diesel. Vi kører stadig på den samme 11 kg's gasflaske, som vi tog i brug hjemmefra.
På madbudgettet har vi brugt stort set det samme som derhjemme. Mad er billigere i Sverige, og kursen var jo god i år. Men vi havde jo også taget øl og vin med hjemmefra.
Da vi ikke er til hantverk og hemslöjd har vi ikke slæbt ting og sager med hjem. Og da der var langt mellem Marine-butikkerne, har hr. Gordon ikke kunne investere voldsomt på dette punkt heller.
Fordi vi havde Flimmer med, havde vi jo desværre ikke de store udgifter på restaurationsbesøg og den slags fornøjelser. Det var noget vi virkelig savnede, må vi indrømme.

1 kommentar:

  1. Endnu en gang tak for jeres fantastiske blog. Det er helt vemodigt at I er hjemme. Jeg er allerede i gang med at overtale Søs til at vi skal en tur til Lysekil og omegn om et par år. Enten leje en seljbåd (ja, hvor utroligt det end lyder, så har landkrabben faktisk et duelighedsbevis...) eller trække en lille motorbåd derop på en trailer. Det er dejligt at være i Asien - tæt på Robinson-øer og eksotisk kultur - og kunne glæde sig til oplevelserne i Skandinavien når vi kommer tilbage til Danmark.
    Vi glæder os alle til at se jer på Klostervej igen!

    Søs, Søren, Sofie og Joachim (og lille Malthe)

    SvarSlet